سفرنامه

در این چند روز تعطیلی سفر یک روزه ای به شهرستانک داشتم.روستایی بسیار سر سبز و خوش آب و هوا و دنج در شمال توچال

رود و چشمه های زلال و هوای خنک و بوی گل و کوچه باغ هاو......

ناصرالدین شاه هم که کم خوش سلیقه نبوده در این روستا کاخی داشته که ظاهرا دو طبقه بوده با کاغذ دیواری های زیبا و گچبری و...

و شکل امروزی این کاخ به این شکل شده که می بینید


اینجا هم حرمسرای این کاخ بوده

که ظاهرا در تمام این سالها میراث فرهنگی تنها زحمتی که کشیده این بوده که این حرمسرا را از زیر خاک خارج کرده است.

در این حرمسرا بیشتر از صد اتاق بود و به قول پیرمردی که سرایدار یا نگهبان آنجا بود می شه چند جور به این قضیه نگاه کرد و خود اون آقا اصرار داشت که ثابت کنه این حرمسرا در واقع محرم سرا یا اندرونی بوده و فقط به معنی سیری ناپذیری جناب شاه نیست .به هر حال هر معنی که می داده یا میده الان خرابه ای بیش نیست

شهرستانک در فاصله 55 کیلومتری کرج در 8 کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته و تا اونجا که من می دونم بزرگراه تهران-شمال از فاصله 5 کیلومتری این روستا می گذرد و در نتیجه بعد از بهره برداری این پروژه فاصله شهرستانک تا تهران خیلی کمتر شده و البته در اون صورت برای این طبیعت زیبا آینده خوبی نمی شه تصور کرد.


نظرات 15 + ارسال نظر
حسین رها چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:10 ب.ظ http://www.sabz-raha1.blogsky.com

ما دوباره رفتیم همون دریاچه اوان!کلا...

شما که بعله...
خوش باشی همیشه

سام وان چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:43 ب.ظ http://1i1i.persianblog.ir

ممنون - استفاده کردیم
خدا قسمت ما هم کنه :) بریم یه سر بیرون از این خوابگاه

اتفاقا پاتوق دانشجوهاست

آیلار چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:13 ب.ظ http://www.aylar123.blogfa.com

خوش به حالت!منم دلم مسافرت میخاد
کارای میراث فرهنگی هم اشک آدمو درمیاره

من همیشه دلم سفر می خواد

free prisoner پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:43 ق.ظ http://freeprisoner.wordpress.com/

نکته ای که همیشه تو ذهنم بوده این هست که ساختمونهایی که ما بهشون میگیم کاخ، بعیده جای دیگه دنیا کاخ نامیده بشه از فرط کوچکی و بی شکوهی. تنها بنایی که الان به ذهنم می رسه که اسم کاخ بهش زار نمیزنه پرسپولیس هست که مال چند صد سال پیشه.
احتمالا این نتیجه دادگری و فروتنی حاکمان ایران نبوده، نتیجه فقری بوده که در تمام این قرون تو کشور وجود داشته.

البته اینجا به عمارت ناصری معروفه ولی در کل موافقم

مریم گلی پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:37 ق.ظ

عکس اولیه خیلی قشنگه یه جورایی میشه توش خنکی و بکری طبیعتو حس کرد. اما اون کاخه چرا یه طبقه شده؟ یعنی واقها یه طبقه اش رفته زیر زمین؟

من این کامنت را ندیده بودم و تائید کرده بودم!! احتمالا خراب شده و برای اینکه سقفی داشته باشه اون شیروانی زده شده
شاید دیوارها هم بعدا ساخته شده.در و پنجره ها هم قبلا چوبی بوده ولی الان آهنی و خیلی بد ترکیب بود.

مجتبی پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:55 ق.ظ http://motavald-mehr.blogsky.com

بسیار ممنون و سپاسگذار
اون عکس قدیمی رو که با جدید مقایسه کردید و توجه هم بسیار جالب و قابل تامل بود.

بگو چی مثل قدیمش مونده که این بمونه

مریم گلی پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:00 ب.ظ

اوه . واقعا متاسفم بابت اون سوال .... ای که پرسیده بودم! . خودم فهمیدم که زاویه دوربین این مدلی بوده. فکر نکن انقدر کم هوشم! میخواستم تو رو امتحان کنم.
در هر صورت به امید سفرهای قشنگ بعدی ات و عکس گذاشتن!

یه چیزی بگم؟تو اشتباه نکردی
این عمارت الان یک طبقه شده!! اینکه من کامنت قبلیو ندیدم و جواب ندادم باعث شد تو خودتو و دوربینو و منو و ناصرالدین شاهو و ...را ببری زیر سوال
مرسی مریم جون

فرخ پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:28 ب.ظ http://chakhan-2.blogsky.com

سلام .. بنده از حرمسرا خوشم اومد
حس و حال تاریخی دوره قاجار رو در آدم زنده میکرد .
به هر حال قطعاتی از بهشت در پیرامون ما قرار گرفته و
متاسفانه قدرش رو نمیدونیم . نزدیکی آزاد راه شمال به این روستا وسوسه های زیادی رو برای فروش زمینها و تبدیل باغات به وجود میاره . افسوس

فعلا که من دچار وسوسه خرید شدم ولی کو پولش

Íon پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:27 ب.ظ

امیدوارم همیشه خوش باشی

مرسی دوست عزیز

پیامستان جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:46 ب.ظ http://payamestan.com/

شهرستانک بسیار جای زیبایی است .
بارها از قله توچال و دشت مخمل رفته ام
پیشنهاد می کنم حتما یه بار مسیر توچال به شهرستانک رو کوهنوردی کنید .
فراموش نشدنیه
_________________
پ ن : سپاس که با این پست مرا به سرزمین خاطره ها بردید
خوش باشین

نه تورو خدا! من اصلا کوهنورد نیستم
چه خوب که خاطره زنده کردید

یک ماما با چکمه های سفید جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:23 ب.ظ http://newmidwife.blogsky.com

ممنون که با گذاشتن این عکسای قشنگ مارو هم در سفر شریک کردین

خواهش می کنم دوست عزیز

عارفه جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:03 ب.ظ

ما هم پارسال رفتم اونجا ولی اینقدر گرم بود که از ماشین پیاده نشدیم و کلی به اینهمه تعریف که شنیده بودیم شک کردیم

خیلی خنک بود
شک به چی؟!

مریم گلی شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:06 ق.ظ

خوب پس حالا تعجب میکنم یعنی چی که یه طبقه اش نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هی وای من
می گم که خراب شده
اصلا خودم فردا میرم بازسازیش می کنم تا دو طبقه بشه فقط به خاطر تو.خوبه؟

مریم گلی شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:42 ب.ظ

الان یعنی طبقه پایینیش خراب شده همونجوری با سقف آوردنش پایین خوب دیگه فهمیدم. خوبیش اینه که ما خونه مون طبقه چهارمه اگه ساختمون خراب شه ما همینطور می اییم پایین! و این بسیار خوب می باشد
اااااا چرا میزنی؟؟؟؟؟ بده مگه بچه کنجکاوه؟؟

دور از جون شما ولی من فکر کنم طبقه بالا خراب شده بوده, سقف هم رفته بوده اون وقت این سقفو بعدا زدند.
آخه خونه ما طبقه اوله

ناهید کوچولوو دوشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:30 ق.ظ http://mohandes-kocholooo.tk/


عکس اخری خوشکه خیلی

باید از نزدیک ببینی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد